loading...
باشگــاه فریزبـی زاهدان
جمشید جلیلوند بازدید : 1204 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

 

مقدمه

ورزش فریزبی از مفرح ترین ورزش ها در دنیا شناخته می شود که برای تمامی سنین مناسب بوده و از جنبه های بسیار زیادی از جمله سلامتی روح و جسم برخوردار می باشد

.

فریزبی در لغت یک نام تجاری است. که در تلفظ شبیه نام شخصی بود که صاحب کمپانی نان فانتزی فریزبی بود . ورزش فریزبی در ابتدا یک تفریح ساده بود و علاقه مندان به تدریج به فکر افتادند تا با طراحی و ابتکار و الهام از ورزش های دیگر سبک های مختلفی را تعریف کنند.

حرکت و پرواز از ارکان بنیادی در ورزش فریزبی است. این ورزش در بسیاری از کشور های پیشرفته مورد استقبال قرار گرفته است و اقشار مختلف جامعه از پیر و جوانف زن و مرد و کودکان به آن می پردازند.این ورزش برای جوانان ورزشی است که می تواند به رشد فکری آن ها کمک کند زیرا این ورزش به تمرکز فکری و تصویرسازی ذهنی همراه با قدرتجسمانی بالاتری نیاز داشته و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و دقت می شود.

ورزش فریزبی از دیدگاه روانشناسی و جامعه شناسی ورزشی برای پرورش تمرکز و تقویت اعتماد به نفس، درمان افسردگی، بهبود روابط خانوادگی، بالا بردن قدرت محاسبه، کاهش استرس و هیجانات روحی مورد تایید مراجع علمی است.

فریزبی مبارزه ای هوشمندانه و فیزیکی، بسیار اجتماعی، ارزان و روشی موفقیت آمیز بر ای تسکین فشارهای روحی و روانی ناشی از فشارهای روزمره می باشد.

تاریخچه مختصر فریزبی در جهان و ایران:

در محدوده زمانی 1871تا1958 کمپانی پخت فریزبی (نان فانتزی فریزبی) به فردی به نام ویلیام راسل فریزبی اهل ایالت کانکتی کات متعلق بود. او کیک و نان های خود را در ظروف حلبی با نام خود تولید میکرد و بعدها او تصمیم گرفت محصولات خود را به دانشگاه ها بفرستد و دانشجویان دانشکده خیلی زود متوجه شدند که ظروف خالی کیک به راحتی پرتاب و در هوا به پرتاب در می آیند و در مقابل نیز به آسانی می توان آن را گرفت و می توانند بدین وسیله ساعت ها به تفریح بپردازند.

پرتاب و بازی فریزبی از سال ها قبل و حتی کمی بعد از پیدایش فریزبی در جهان توسط اتباع خارجی که به ایران مسافرت می کردند به کشور ما نیز وارد شد و بسایر از مردم با آن آشنا شدند. اما با این وصف از سال 1387 انجمن فریزبی زیر نظر فئراسیون ورزش های همگانی فعالیت خود را آغاز کرده است. به منظور تقویت ارتباطات بین المللی، درخواست عضویت در فدراسیون جهانی فریزبی اعلام شده است که به زودی با پرداخت حق عضویت ایرا عضو فدراسیون جهانی خواهد شد.

فدراسیون جهانی فریزبی با نام مختصر WFDF مسئولیت تدوین قوانین و ضمانت اجرایی قانون را برای مسابقات جهانی بر عهده دارد و با یکپارچه کردن قوانین بر اساس استاندارد ها به ثبت رکردهای جهانی می پردازد.

تعداد زیادی انجمن و 65 کشور عضو از آفریقا و آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی و اروپا و استرالیا است.

خصوصیات منحصر به فرد فریزبی:

1-     یکی کم هزینه بودن این ورزش.

2-     قابل حمل و کم جا و مناسب برای تفریح در مکان های مختلف

3-     برای همگان قابل دسترس می باشد

4-     در دانشگاه ها و مدارس قابل اجرا است

5-     اکثر رشته های آن حتی در مسابقات جهانی بدون داور انجام میشود.

مشخصات فریزبی:

فریزبی یک بشقاب لبه دار پلاستیکی می باشد با ضخامت ۵/۲سانتی متر و قطر ۲۷ سانتی متر است فریزبی یک بشقاب لبه دار پلاستیکی می باشد با ضخامت ۵/۲سانتی متر و قطر ۲۷ سانتی متر است (البته فریزبی دارای سایز های متفاوتی می باشد که سایز مذکور مورد استفاده در فدراسیون ورزش های همگانی ایران می باشد).این بشقاب از جنس پلاستیک با وزن بین ۱۴۵ تا ۱۷۵ گرم بوده که به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود قابلیت پروازی زیبا با پرتاب فردی متبحر را داراست این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضور حداقل دونفر با پرتاب یک بشقاب برای همدیگر که به شکل جالبی در هوا پرواز می کند و لحظات نشاط انگیزی برای آنها به وجود می آورد، قابل انجام می باشدوبدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک فرد وانجام حرکات ورزشی مناسب می گردد مزیت دیگر این ورزش کم هزینه بودن آن است که فقط با تهیه یک بشقاب فریزبی قابل انجام می باشد .

ورزش فریزبی اینک دست کم 2000 ورزشکار را به منطقه واشنگتن می کشاند.

سبک های مختلف فریزبی:

ورزش فریزبی به صورت نیمه حرفه ای و حرفه ای انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل: ۱- آلتیمیت ۲- فریزبی گلف ۳- فری استایل ۴- گاتس ۵- دبل دیسک ۶- فریزبی هاکی ۷- فریزبی ساحلی  میباشد که مسابقات آن نیز زیر نظر سازمان جهانی آن (فدراسیون جهانی دیسک پرنده(WFDF  انجام می گیرد.

تنیس فریزبی:

بازی با دو دیسک، در دو منطقه دفاعی، در هر تیم دو نفر و بازی شبیه تنیس است.

 

ضربه و دفاع(گاتس):

بازی با یک دیسک در دو منطقه دفاعی، هر تیم پنج بازیکن دارد و بازی با قدرت و روحیه جسورانه همراه با پرتاب های بسیار محکم و دفاع قوی است. این رشته فریزبی بدون داور انجام می شود.

فوتبال فریزبی(آلتیمیت):

یکی از زیباترین و پر طرفدارترین رشته های فریزبی. بازی با یک دیسک، در دو منظقه دفاعی، هر تیم هفت بازیکن و بازی ترکیبی از ورزش های بسکتبال و فوتبال آمریکایی است. آلتيميت يك بازي بدون برخورد و خود داوري كن است وكليه بازيكنان دراداره كردن بازي و اطاعت از مقررات آن مسئول هستند.آلتيميت بر روح بازي كه مسئوليت را بر همه بازيكنان به جهت انجام بازيهاي هرچه منصفانه تر قرار ميدهد ,تكيه دارد.

. زمين بازي به مستطيل شكل با ابعاد 100 متر طول و 37 متر عرض مي باشد(شكل 1)

. محيط اطراف زمين بازي با دوخط طولي و دوخط عرضي كه خطوط  انتهايي زمين هستند, مشخص مي شوند.

. پهناي خطوط محيط اطراف زمين بازي جزئي از زمين بازي به حساب نمي آيند.

. زمين بازي قسمت بندي شده به يك زمين مركزي مخصوص بازي به طول شصت و چهار  (64)متر و سي وهفت(37)مترعرض ودومنطقه پاياني(محوطه گل) به عمق هيجده(18)متر وعرض سي و هفت(37)متر در دو سوي انتهايي زمين بازي

. خطوط گل خطوطي هستند كه زمين مخصوص بازي را از مناطق پاياني(محوطه گل)جدا كرده و پهناي آنها خود قسمتي از زمين بازي به حساب مي آيند.

. brick mark  دو ضربدر بخش داخلي با خطوط ضربدر شكل يك متري در زمين بازي وبا فاصله 20 متر از هر خط گل و وسط مابين دو خط كناري مشخص شده است.

 

 

فریزبی پیمایش:

بازی عموما با دو دیسک و در برخی موارد با سه دیسک انجام می شود. بازی تیمی، مانند یک مسابقه دو سرعت ولی با عوارض طبیعی و مصنوعی شبیه گلف  می باشد.

 

مسابقات صحرایی:

بازی با یک دیسک، بازی با ثبت رکوردها، انفرادی و میزان فاصله، زمان پرتاب و دریافت، دقت پرتاب را شامل می شود.

 

فری استایل (ارائه آزاد):

بازی یک دیسک، انفرادی و گروهی، چرخاندن و غلتاندن دیسک روی ناخن ها و بدن و اجرا مهارت های فردی می باشد.

 

دیسک گلف:

بازی با یک دست، عموما انفرادی، شبیه بازی گلف.

لازم به ذکر است که ورزش فریزبی به صورت ساحلی و هم چنین برای معلولین نیز قابل اجراست.

البته لازم به ذکر است که فریزبی در حدود 40 بازی غیر رسمی نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از 1-نشانه های فرعی 2- نشانه های ایستاده 3-فریکت 4-بازی کان جان و ...

قوانین فریزبی

قوانین بازی در ورزش فریزبی کاملا ساده و روان می باشد. انجام این رشته ورزشی موجب تقویت هردو سیستم غیر هوازی و هوازی ورزشکاران می شود و علاوه بر تقویت دستگاه قلبی و عروقی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی شده ضمن آنکه در بعد روانی نیز تاثیرات شگرفی را بر روی افراد می گذارد.

مسابقات فریزبی

مهمترین مسابقات فریزبی که هر ساله در سراسر جهان و زیر نظر فدراسیون جهانی فریزبی برگزار می شود بر اساس اولویت و مهم بودن آن و نیز حساستی که از نظر جهانی دارند به شرح ذیل می باشد:

- بازیهای جهانی، مسابقات بین المللی با حضور تیم های ملی، سازماندهی شده توسط  WFDF

- مسابقات قهرمانی جهانی Ultimate & Guts

- مسابقات قهرمانی جهانی باشگاهی آلتیمیت

- مسابقات قهرمانی جهانی آلتیمیت جوانان

- مسابقات قهرمانی آمریکا و کانادا با حضور تیم های منطقه ای، سازماندهی شده توسط USA Ultimate

- مسابقات  Chennai Heat، بزرگترین مسابقات ساحلی هندکه در Chennai برگذار می شود که رقابتی ترین مسابقات در هند می باشد.

- مسابقات  Windmill Windup Amsterdam، بزرگترین مسابقات سالانه در چمن در اروپا با حضور بیش از ۹۰ تیم از سراسر جهان است که در ماه جون در آمستردام هلند برگذار می شود.

البته لازم به ذکر است که باپیگیری انجمن فریزبی ایران و هم چنین جلسه ای که در 26 آذر 1392 در استان اصفهان با حضور مسئولین کمیته های فریزبی سراسر کشور برگزار شد، مسابقات کشوری فریزبی در دو رشته در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد که در بخش بانوان (سبک فری استایل) و در بخش آقایان (آلتیمیت) می باشد. و البته شهر میزبان و کمیت و کیفیت مسابقات توسط انجمن فریزبی ایران اعلام خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام این وب سایت رو از زمانی که به عنوان مسئول کمیته فریزبی استان سیستان و بلوچستان منصوب شدم در جهت اطلاع رسانی و همچنین خدمت رسانی بیشتر در خصوص ورزش فریزبی راه اندازی کردم. البته لازم به ذکر است که زحمت لوگوی ویژه این سایت توسط دانش آموز خوب زاهدانی آقای کمیل دهمرده متقبل شده اند و جای دارد از این عزیز تشکر و قدردانی کنم. دوستاران رشته فریزبی می توانند اخبار و مطالب این سایت را دنبال کنند و با ورزش فریزبی ببشتر آشنا شوند البته لازم به ذکر است که همه می توانند در این سایت ثبت نام کنند و چنانچه تمایل به همکاری با این مجموعه را داشتند انجمنی را به نام خودشان در انی سایت راه اندازی کنند و مطالبی که این مجموعه را بیشتر کمک کند را در انجمن خود قرار دهند و یا اینکه میزگردهای گفتگو در خصوص ورزش فریزبی راه اندازی کنند. این سایت حاوی مطالب زیر است: 1-آشنایی با ورزش فریزبی 2-قوانین و مقززات فریزبی 3-سبک های مختلف فریزبی 4-اخبار و اطلاعیه های فریزبی 5-اخبار فریزبی در استان سیستان و بلوچستان 6-آمار و اطلاعات ورزشکاران فریزبی باز در زاهدان و استان 7-مطالب علمی در خصوص وفریزبی در ایران و جهان 8- و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما راجع به ورزش فریزبی چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 1,368
  • بازدید کلی : 12,312